X
تبلیغات
انجمن علمی روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس

هیجانات، پرخاشگری و اخلاق در کودکان

ویرایش شده توسط : William F. Arsenio, PhD and Elizabeth A. Lemerise, PhD

انتشارات APA                                                      تاریخ انتشار: Aprill 2010

چرا برخی از کودکان تمابلات و استعدادهایی را نشان می دهند که آنها را در طول زمان پرخاشگرتر می

کند، در حالیکه فرآیندهای مشابه کودکان دیگر را کمتر پرخاشگر و حتی اخلاقی تر بار می آورد؟

علاوه بر این، چه نوع مداخلاتی برای اصلاح این مسیر وجود دارد؟

برای جواب به این سوالات مهم، این کتاب یک رویکرد منحصربه فرد با دو روش مهم در نظر گرفته است.

اول، دیدگاه آسیب شناسی را با دیدگاه تحولی یکپارچه و متحد می کند، بیان می کند که پرخاشگری و

اخلاق دوجنبه از رشد اولیه همسان هستند. دوم، بررسی ها بر روی فرآیندهای شناختی و هیجانی را

یکپارچه می کند.

بخش های کتاب نشان می دهد چگونه تجارب اولیه و ارتباطات، پایه و اساسی برای درک آینده

اجتماعی و شناختی  کودکان از مورد تعدی قرار دادن، آسیب و اخلاق بوجود می آورد.

این کتاب شامل سه بخش است :

بخش اول، یک پایه نظری شامل نقش هیجان در وجدان، تمایل به همدلی و اینکه چگونه اصول عادلانه در

تعاملات اولیه والد – فرزند و همسال – همسال تأثیر می گذارد ارائه می دهد.

بخش دوم عوامل تأثیرگذار بر پرخاشگری و اخلاق، از عصب شناسی تا فرهنگ را بررسی می کند.

بخش سوم شامل ضروریاتی برای مداخله  و تشخیص است.

با فراهم آمدن تعدادی از تحقیقات بین المللی، این کتاب به همه محققان، کلینیکینها، معلمان و

کارشناسان سیاسی علاقمند به فهمیدن اینکه چگونه رشد اخلاقیات، کودکان و پرخاشگری را تحت تأثیر

قرار می دهد توصیه می شود.

 

نوشته شده در سه شنبه بیست و هفتم مهر 1389ساعت 16:25 توسط سمیرا رنج بردار| |

این مطلب خلاصه ای از یکی از سخنرانی های پروفسور دامهاف است.

منبع: http://psych.ucsc.edu/dreams/Library/lecture_notes_freud_vs_jung.html

«موضوع اصلی» در رؤیا چیست؟

فروید: فیزیولوژی، به ویژه سازمان لیبیدویی

یونگ: روان، به خصوص کهن الگوها

ریشه تعارض ها چیست؟

فروید: برخورد و تصادم غریزه ها

یونگ: نادیده گرفتن بخشی از روان

کدام یک از سنین رشدی اهمیت بیشتری دارد؟

فروید: کودکی (تحول روانی جنسی)

یونگ: بزرگسالی (کهن الگوی خود)

هدف از زندگی چیست؟

فروید: کاهش تنش

یونگ: تفرد و تعالی

قلمرو و محدوده ناهشیار کجاست؟

فروید: ناهشیار فردی

یونگ: ناهشیار جمعی

ریشه و منبع ناهشیار چیست؟

فروید: اضطراب به علت تعارض و تصادم غرایز

یونگ: تجارب مکرر یک گونه (موجود) خاص

محتوای اصلی ناهشیار چیست؟

فروید: آرزوها و ترس های سرکوب شده

یونگ: کهن الگوها

رؤیا چیست؟

فروید: تلاش های پنهان درونی برای ارضای تمایلات، با بازگشت عناصر سرکوب شده

یونگ: تلاشی برای بروز بخش های تحول نایافته روان، به ویژه کهن الگوها

رؤیاها به چه کار می آیند؟

فروید: حفظ و نگهداری حالت خواب

یونگ: جبران کردن نگرش ها و شخصیت هنگام بیداری

مکانیسم شکل گیری رؤیاها چیست؟

فروید: عملکرد رؤیا

یونگ: فرایند نمادسازی

نماد ها چگونه کار می کنند؟

فروید: به صورت پنهانی

یونگ: خودشان را بروز می دهند.

چگونه خواب ها را تفسیر کنیم؟

فروید: با تداعی آزاد و تفسیر نمادها

یونگ: با تقویت عناصر رؤیا، تصویرسازی فعال، روش رؤیاهای دنباله هم، تفسیر نماد

نوشته شده در چهارشنبه بیست و یکم مهر 1389ساعت 20:14 توسط امیرعلی مازندرانی| |

 

بر طبق مطالعاتی که توسط Genevieve Belleville  پروفسور دانشگاه Laval’s انجام شده است، داروهایی

که برای درمان بی خوابی و اضطراب به کار می روند، خطر مرگ و میر را تا 36% افزایش می دهند. در این

مطالعه عوامل فردی که ممکن است روی خطر مرگ تاًثیر بگذارد مانند مصرف الکل و دخانیات، سلامت

جسم، میزان فعالیت بدنی و وجود یا عدم نشانه های افسردگی بین شرکت کنندگان کنترل شد و نتیجه

گرفته شد که مصرف قرص های خواب یا داروهای تسکین دهنده اضطراب با افزایش خطر مرگ ارتباط دارد.

داروهای خواب و ضداضطراب روی زمان واکنش، هشیاری و هماهنگی تاًثیر می گذارند و باعث عوارض

مختلف می شوند. همچنین ممکن است آنها اثر بازدارندگی روی سیستم تنفسی داشته باشند که می

تواند مشکلات تنفسی را علی الخصوص در هنگام خواب افزایش دهد. این داروها بازدارنده سیستم

عصبی مرکزی  نیزهستند که ممکن است روی قضاوت افراد اثر بگذارد و خطر خودکشی را افزایش دهد.

دکتر Belleville معتقد است درمانهای شناختی رفتاری اثرات خوبی در درمان بی خوابی و اضطراب دارد.

همراه کردن یک رویکرد دارویی در کوتاه مدت با درمان روانشناختی یک راهکار خوب برای کاهش اضطراب

و بهبود خواب است.  

منبع : sciencedaily.com

نوشته شده در دوشنبه نوزدهم مهر 1389ساعت 9:44 توسط سمیرا رنج بردار| |

برای اولین بار میمون ها خودشان را در آینه تشخیص دادند

میمون ها معمولا خودشان را در آینه نمیشناسند و معمولا انعکاس تصویرشان در آینه را نادیده می گیرند یا آن را یک میمون دیگر در نظر می گیرند. شامپانزه ها از این مرحله گذشته اند و معمولا خودشان را تشخیص می دهند و جلوی آینه ادا و اطوار در می آورند. به مدت 40 سال دانشمندان عقیده داشتند که حیوانات کمی خودآگاه هستند، یعنی تفاوت بین خودشان و محیط فیزیکی اطرافشان را تشخیص می دهند. اما تحقیقات اخیر پروفسور لویس پاپولین در دانشگاه ویسکانسین ـ مدیسون، مشاهده کرد که میمون های رزوس، که معمولا در تشخیص انعکاس خودشان ناتوانند، تحت شرایط خاصی از عهده این کار بر می آیند.

شواهدی مستقیم مبنی بر ژنتیکی بودن بیماریADHD

دانشمندان دانشگاه کاردیف مشاهده کردند بیماران دارای نقص توجه و بیش فعالی بیش تر احتمال دارد که بخش هایی از DNA آن ها نباشد یا دوتایی باشد. این مطالعه همچنین روی هم افتادن بخش هایی از DNA را مشاهده کرد که در اختلالات طیف اتیسم و اسکیزوفرنی هم مشاهده می شود. قبلا این اختلال به رژیم غذایی نادرست یا سبک های تربیتی نادرست نسبت داده  می شد که این مسئله منجر به کاهش عزت نفس این کودکان می شد. اکنون می توانیم با قدرت بگوییم علت اصلی این اختلال مشکلات ژنتیکی است.

نوشته شده در پنجشنبه هشتم مهر 1389ساعت 10:13 توسط امیرعلی مازندرانی| |

بازی درمانی کودک محور

مؤلفین: Jennifer N. Baggerly (Editor), Dee C. Ray (Editor), Sue C. Bratton (Editor)

May 2010

این کتاب یک راهنمایی جامع در مطالعات بازی درمانی به متخصصان سلامت روان، مدیران مدرسه،

وکلای جامعه، قضات، حقوق دانان، نگهداران کودک و متخصصان پزشکی ارائه می دهد.

راهنمایی ها بر پایه شواهد انجام شده، است و اینکه آینده بازی درمانی چگونه باید مدیریت شود.

ویرایش این کتاب توسط متخصصان مشهور در زمینه بازی درمانی انجام شده، به همراه بررسی های

محققان بازی درمانی کودک محور و بحث های مرتبط به آن.

•         تاریخچه پژوهش های بازی درمانی

•         خلاصه ای بر حمایت های تجربی اخیر

•         بررسی بازی درمانی روی کودکان دارای بیماریهای مزمن، کودکان شاهد خشونت های خانوادگی

           و قربانیان بلایای طبیعی

فهرست مطالب

بخش 1 : مروری بر تحقیقات بازی درمانی

·         تحقیقات بازی درمانی چه چیزی را نشان می دهند؟

بخش 2 : پژوهش در بازی درمانی

·         افزایش خود- کارآمدی: دلیلی برای موفقیت بازی درمانی

·         کارآمدی بازی درمانی کودک محورفردی برای کودکان با درد مزمن

·         بازی درمانی گروهی خواهر و برادری با کودک شاهد خشونت خانوادگی

·         بازی درمانی بر ارتباطات اثر می گذارد

·         تأثیر بازی درمانی کودک- محور بر پیشرفت تحصیلی، خودپنداره و ارتباطات معلم- شاگرد

·          بازی درمانی با کودکان دارای ADHD

·         مداخلات در درمان فعالیت گروهی با کودکان قبل از نوجوانی ناتوان یادگیری که مشکلات رفتاری را

          نشان می دهند.

·         مؤثر بودن بازی درمانی کودک محور برای کودکان ارجاع شده به دلیل پرخاشگری

·         بازی درمانی کودک محور و تحول کودک

·         ادراکات کودکان از بازی درمانی

بخش 3 : بررسی در درمان مربوط به فرزند

·         درمان ارتباطات والد- فرزند

·         درمان مربوط به فرزند در والدین دارای فرزندان با درد مزمن

بخش 4 : راهنمایی های پژوهشی آینده برای بازی درمانی

 

 

نوشته شده در سه شنبه ششم مهر 1389ساعت 17:6 توسط سمیرا رنج بردار| |

مداخلات غیر داروئی در سوء مصرف مواد مخدر از جمله مواد محرک (شیشه) و درمان با متادون

مدرس : دکتر مکری

زمان :  14 ، 15 ، 28 و 29 مهر ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


خانواده درمانی 1

مدرس : دکتر فاطمه قدیری

زمان :  22 مهر ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران

 


روانشناسي كاربردي در ورزش

مدرسان : آقای دکتر محمدکاظم واعظ موسوی و آقای دکتر صادق نصری

 زمان : 24 مهر ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران

 


رفتار درمانی شناختی اختلال فوبی اجتماعی

مدرس : آقاي دكتر مجید محمود علیلو

زمان :  25 مهر ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


سبب شناسی و درمان اختلال های رفتاری بر اساس نظریه روانشناسی آدلر

آقای دکتر حمید علیزاده

زمان :  30 مهر ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


مداخلات غیر داروئی در سوء مصرف مواد مخدر از جمله مواد محرک (شیشه) و درمان با متادون

مدرس : آقای دکتر مکری

زمان :  5    ،    12     ،     19   و   20    آبان ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


خانواده درمانی 2

مدرس : دکتر فاطمه قدیری

زمان :  6 آبان ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


تشخیص و درمان اختلالات شخصیت

مدرس : خانم دکتر نهاله مشتاق

زمان : 13 آبان ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


توانبخشی شناختی با استفاده از کامپیوتر در اختلال بیش فعالی نقص توجه(ADHD)

مدرس : آقای دکتر مصطفی نوکنی

زمان :  16 آبان ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


رفتار درمانی شناختی اختلال وسواسی اجباری

مدرس : آقاي دكتر مجید محمود علیلو

زمان :  22 و 23 آبان ماه

مکان : انجمن روانشناسی ایران


آموزش مهارت های والدینی

( مادرخوب، مادر بد)

مدرس : دکتر نهاله مشتاق

این کارگاه برای افراد غیرمتخصص و روانشناس برگزار خواهد شد.       

زمان :  25 آبان ماه 1389

مدت زمان کارگاه 4 ساعت می باشد (از ساعت 1 تا 5 بعد ازظهر )

مکان : انجمن روانشناسی ایران


مشاوره قبل از ازدواج

مدرس : آقای دکتر بهمن بهمنی

زمان :  1 آذر ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


نوروفیدبک

مدرس : آقای دکتر نظری و همکاران

زمان :  10 و 11  آذر ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


مهارت های کنترل خشم

این کارگاه برای افراد غیرمتخصص و روانشناس برگزار خواهد شد.

 مدت زمان کارگاه 4 ساعت می باشد (از ساعت 1 تا 5 بعد ازظهر )

مدرس : آقای دکتر بهروز دولتشاهی

زمان : 12 آذر ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


تشخیص و درمان مقدماتی اختلالات جنسی

مدرس : آقای دکتر شهرام وزیری

زمان : 19 آذر ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران


درمان 4 عاملی

مدرس : خانم دکتر فرح لطفی کاشانی

زمان : 2 دی ماه 1389

مکان : انجمن روانشناسی ایران

 

منبع : انجمن روانشناسی ایران

نوشته شده در یکشنبه چهارم مهر 1389ساعت 17:51 توسط سمیرا رنج بردار| |
.